حضور شرکت های خارجی برای نوسازی و افزایش کارایی ناوگان ماشین های عمرانی کشور بویژه با توجه به شتاب فعالیت های زیربنایی در چند سال گذشته، در پی اجرای برجام و تسهیل دسترسی ها میسر شده است.

 تمایل ترکیه به حضور پررنگ تر در بازار ایران و نوسازی ماشین های عمرانی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، انجام عملیات عمرانی برای رونق و رشد اقتصادی کشور لازم است و از این رو، راه یک سرمایه مهم ملی محسوب می شود.
ماشین ها، تجهیزات و امکانات عمرانی و راهداری نیز که با صرف هزینه های بسیار تهیه و برای نگهداری از آنها سرمایه گذاری می شود، از ارزش ملی برخوردارند.
سالیانه برای نگهداری مناسب از راه های اصلی، فرعی، آزادراه ها و بزرگراه های کشور 50 هزار تا 60 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
پارسال مدیرکل دفتر تجهیز ماشین آلات و راهدارخانه های کشور اعلام کرد 15 درصد خودروها و ماشین های راهداری فرسوده و از رده خارج است که سالیانه یک تریلیون ریال برای نوسازی آنها اختصاص می یابد.
در همین پیوند، یک کارشناس ماشین های عمرانی امروز (دوشنبه) در یک نشست خبری گفت: ماشین های عمرانی کشور مورد استفاده در شهرداری ها، دهیاری ها، سازمان های جهاد کشاورزی، شرکت های نفت گاز و پتروشیمی و همچنین وزارت راه و شهرسازی به نوسازی نیازمند است.
«علیرضا نظری» افزود: بخش خصوصی کشور شامل پیمانکاران بزرگ و دارای رتبه بالا، پیمانکاران متوسط و حتی پیمانکاران محلی و کوچک نیز خواهان تحقق این مساله اند.
وی از برگزاری همایشی در تهران برای معرفی ادوات نوین عمرانی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: ماشین های در نظر گرفته شده برای عرضه در این همایش، کیفیت و بازدهی بالایی دارد که با کاهش نیاز به نیروی انسانی و تقلیل هزینه ها، به سود مصرف کنندگان تمام می شود.
به گفته وی، یک ماشین عمرانی جدید با مدل «اس.اس62» (62SS) به عنوان دستگاهی چندکاره و چندمنظوره با قابلیت استفاده در مواقع بحران و فضاهای محدود در این همایش ارایه می شود که شرکت های اروپایی طراحی فنی آن را بر عهده داشته و قطعات استفاده شده در آن از برندهای مشهور ژاپنی و اروپایی است.
وی گفت: شرکتی در ترکیه به عنوان سازنده این خودرو فعالیت می کند که با توجه به بازار بزرگ و جذاب ایران که بویژه در دوران پساتحریم گشایش های خوبی در آن ایجاد شده، متمایل به عرضه محصول خود در کشور و پاسخگویی به نیاز داخلی است.
این فعال بخش خصوصی یادآور شد: شرکت یاد شده همچنین مایل به انتقال فناوری و تامین سرمایه لازم با تشکیل کنسرسیومی با شرکت یا شرکت های ایرانی برای تحقق این مهم است که در صورت مهیا شدن شرایط، اقدام می کند.

** آثار مثبت رفع تحریم ها
نظری درباره تاثیر تحریم بر بازار ماشین های عمرانی به ایرنا گفت: تحریم های بانکی بیشترین آسیب را به عرضه کنندگان این ماشین ها در کشور وارد کرد که به دلیل پیش بینی راهکارهایی برای دور زدن تحریم ها، افزایش قیمت ها و در نتیجه رشد هزینه ها را به دنبال داشت.
وی اضافه کرد: پس از اجرای برجام و با گشایش های حاصل شده در فضاهای سیاسی و بین المللی، اینک شاهد متعادل تر شدن قیمت ها نسبت به گذشته و رشد دو برابری ورود ماشین آلات نوین راهداری مانند بکو، ولوو و بیل مکانیکی به کشور هستیم که نیاز بخش های مختلف شهرسازی و خدمات شهری را برطرف می کند.
همچنین یک فعال بخش خصوصی ترکیه حاضر در بازار ماشین های عمرانی، به ایرنا گفت: ایران کشوری بزرگ با قابلیت های ویژه است و وجود شهرها، شهرداری ها، روستاها، زمین ها و باغ های گسترده و همچنین فعالیت های وسیع عمرانی در مناطق مختلف، این کشور را به بازاری جذاب برای فعالان عرصه ماشین آلات عمرانی و راهداری بدل کرده است.
«انگین باروت چوغلو»* افزود: برخی شرکت های ترکیه ای با تلاش فراوان، امروز موفق شدند رهبری اتحادیه اروپا را در زمینه ماشین آلات از آنِ خود کرده و قدرتمندترین و کاراترین ماشین ها را به بازار بفرستند.
وی اضافه کرد: شرکت های فعال ترکیه با توجه به فرسودگی ماشین های عمرانی ایران بویژه پس از اجرای برجام، به حضور در این بازار علاقه مندند و حتی می توانند با فعالیت مشترک با شرکت های ایرانی، به انتقال دانش و فناوری در این عرصه به ایرانی ها بپردازند.
به گزارش ایرنا، شامگاه بیست و ششم دی ماه 1394 با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.